निर्गुण देशप्रेम बनाम सगुण संघी राष्ट्रभक्ति

भारतीय जनता पार्टी की राष्ट्रीय कार्यकारिणी ने कल अपनी बैठक में एक फ़रमान जारी किया है जिसके मुताबिक ‘भारत माता की जय’ न कहना संविधान के प्रति असम्मान दिखाना है. इस कार्यकारिणी की बैठक में ‘राष्ट्रवाद’ का ढोल नगाड़ा तो खूब पीटा गया मगर कम-अज़-कम अख़बारों की खबरों से तो नहीं लगता की आंसू की एक बूद भी – घड़ियाली ही सही – किसी भी नेता की आँख से इस ‘राष्ट्रवाद’ के नाम पर चल रहे तांडव में मारे जा रहे लोगों के लिए बही हो. न ही ‘राष्ट्रवादी शोहदों द्वारा की जा रही क्रूर, घिनौनी और हिंसात्मक बयानबाज़ी पर ही कार्यकारिणी के पास कुछ कहने को था.

संघी राष्ट्रवाद का असली चेहरा. image courtesy, Mir Suhail
संघी राष्ट्रवाद का असली चेहरा. image courtesy, Mir Suhail

वैसे तो वक़ील अरुण जेटली की संविधान की व्याख्या (और उनका दावा कि ‘भारत माता की जय’ का विरोध संविधान विरोधी है) अपने आप में इतना हास्यास्पद है कि अगर ये लोग  सत्ता पर क़ाबिज़ न होते तो उसकी अनदेखी करना ही बेहतर होता. जेटली साहब ने ‘इंडिया, दैट इज़ भारत’ जुमले से सीधे यह अर्थ निकाल लिया है कि इसके मायने यह हुए कि ‘भारत माता’ पद संविधान प्रदत्त पद है, लिहाज़ा उसका विरोध संविधान की अवमानना के बराबर है. अगर भाजपाई नेताओं ने पिछले दिनों अक्ल के ख़िलाफ़ इस तरह जंग न छेड़ी होती तो शायद उन्हें हम यह बता पाते कि शब्दों और वाक्यों के अर्थ कैसे निकाले जाते हैं. किस वाक्य से क्या अर्थ निकाला जा सकता है इसके भी कुछ नियम होते हैं. संविधान में भारत को अगर इंडिया के पर्याय के तौर  पर इस्तेमाल किया गया है तो उससे वह भगवा झंडाधारी ‘भारत माता’ कैसे बन जाता/ती है? अगर वाक़ई यह निष्कर्ष संभव हो तो ‘भारत माता’ के पर्याय के तौर पर तिरंगा झंडाधारी ‘मदर इंडिया’ भी उसी तरह संभव होना चाहिए.  मगर बंद संघी दिमाग यह कभी क़ुबूल नहीं कर सकता है क्योंकि संघी दरअसल ‘भारत माता’ के नाम पर चोरी छिपे एक ख़ास क़िस्म का सवर्ण हिन्दू वर्चस्व पूरे मुल्क पर थोपना चाहता है. सचाई यह है कि संघ का राष्ट्रवाद एक ख़ास क़िस्म की ‘सगुण’ भक्ति की मांग करता है और उसका यह राष्ट्रवाद इस मुल्क के अधिकांश लोगों को हमेशा नामंज़ूर रहा है.

संघी सगुण (यानि ब्राह्मणवादी, मनुवादी, मर्दाना) राष्ट्रवाद के बरअक्स आम लोग जिस ‘देस’ या ‘वतन’ से अपना नाता जोड़ते हैं वह अपने आप में उतना ही निर्गुण है जितना कबीर, रैदास, नानक आदि की भक्ति किसी ज़माने में हुआ करती थी. यह देस या वतन एकबारगी भारत भी है और हिन्द भी. मगर वह उसकी ज़मीन यह उसकी सीमाओं से अपने आप को परिभाषित नहीं करता है, बल्कि भारत उर्फ़ हिन्द की रूह ही उसकी भी रूह है. कबीर, रैदास या नानक की निर्गुण भक्ति में ही ग़ैर-ब्राह्मण जातियों, दलितों और मुसलमानों आदि का समावेश हो सकता था. बिलकुल जिस तरह एक ज़माने में कर्मकांडी भक्ति के ख़िलाफ़ विद्रोह का बिगुल निर्गुण भक्ति के माध्यम से बजा था, उसी तरह आज राष्ट्रवाद को एक ख़ास तरह के कर्मकांड में बदलने की संघ/ भाजपाई  मुहिम के ख़िलाफ़ बग़ावत भी निर्गुण देश प्रेम के नाम पर ही हो रही है. उसी रूप में वह मुमकिन भी है. जिस तरह निर्गुण संतों ने लगातार इस बात पर जोर दिया था कि भगवान पत्थर की मूरतों या पंडितों के कर्मकांडों के ज़रिये नहीं बल्कि अपनी अंदरूनी भक्ति के ज़रिये मिलते हैं वैसे ही आम लोगों का देश प्रेम भी किसी मठ के मठाधीशों या ठेकेदारों की मध्यस्थता का मोहताज नहीं है. उसे संघी पंडों की बिचौलियागिरी की ज़रुरत नहीं है.

3 thoughts on “निर्गुण देशप्रेम बनाम सगुण संघी राष्ट्रभक्ति

  1. Ram Sharma

    Well, well. Nirgun concept is a Brahmanical concept. The great philosopher of Brihadaranyak Upanishad, Yajnavalkya, a Bihari Brahmin Sage, propounded the concept of ‘Neti’ ( all attributes of the Reality are wrong). Now no one remembers Yajnavalkya except for a few intellectuals. On the other hands, Saguna ( Reality with attributes) concept was introduced by the Dalit Sage Valmaki and tribal Sage born to unwed mother, Vyas. The Indian masses followed the latter two. Now please look at the leftist movement in India. You find the descendants of Yajnavalkya leading, whether they are Yechury or budding leader Kanhaiya Kumar. Why the likes of Valmiki or Vyas did not come up in a political philosophy that puts so much emphasis on SC and ST communities? If you think deeply, you will realize why leftist movement has failed miserably in India.

    1. Aditya Nigam

      Well, no, really. For ‘Neti’ is not ‘all attributes of Reality are wrong’ – as it refers to Brahman alone, which is considered undefineable. You cannot say it is X, so you say, ‘it is not this’, ‘it is not that’ – a way of saying it is not identifiable through our humanly categories. And if you seriously want to go back, Sunyata is a Madhyamika Buddhist philosophy. But that apart, I do not have any problem in taking back even some brahmanical concepts. But that is possible only if one is able to resist cheap jibes and focus on what is of value in any thought.

    2. No one remembers Yajnavalkya?? I am more than a little surprised. And, Kanhaiya is certainly not comparable as a descendant of Yajnavalkya. If anything he could be compared to Satyakama Jabali. Therefore, Neti :D if you can forgive me that brief moment of levity. This is not it.

      But, I must laud your effort to connect that with the leftist movement in India. (Although, I do get your point, without being obtuse, that there has indeed been a question mark against the lack of dalits in the organised Left movements). Even if it is misguided, it probably raises a good point.
      Why would you, for example, as a descendant of the Bharadwaja gotra want to even talk of left politics? :D But if you do, then would you not want to rise to the top too? That is what happens. You have centuries of education, privilege, ability to fit in, communication skills, peer groups, and more behind you to achieve anything with lesser effort than the downtrodden people. Those who must come up, must first fight their own birth and their upbringing. They must win against all odds and then be called deserving of the label “merit”. It is not easy to fight an inferiority complex that centuries of sniggers have put in place. It is not easy to be heard when your words are considered inferior and under-educated or unseemly. If you must show an example of those who withstood all that and still succeeded, I suspect the only name you’d mention would be Ambedkar. Can you name one of the so-called Vyasa or Valmiki descendants who did not make it to the top? I suspect not.

      Lastly, the leftist movement failing in India or not, it is still an ideology worth pursuing. Do not judge our politics by that of the erstwhile USSR or other European states. It has nothing to do with us. So this triumphant chanticleer’s cry that the west has won, that capitalism has won, is utterly useless. Naming Stalin’s atrocities, as one JNU prof recently did, has nothing to do with our experience or our future. I wish people would use another stick to beat the leftists with. From apocryphal tales, we also know that Vyasa’s father himself had to face a good amount of criticism for accepting the fourth Veda as a part of a quadrology that he proposed. Until then the Atharva Veda was only known as a black art and never to be followed by the pious brahmins of the Three-Vedas. But, in the end, Chaturveda made it too. So, I doubt if a Vyasa’s descendant made it to the top anyone would be satisfied. Valmiki is a whole different question and I wish I still had my blog up to point you to a few things… but never mind. I am not being overly critical of you, your points are well taken. But in the end… well, pointless..

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